Friday, August 17, 2012

Mekanik Kuantum

Salaam..kali ini memang terlampau lama saya tidak mengemaskini blog. Paling akhir saya menulis adalah pada bulan Mac yang lalu. Terasa agak sedikit kecewa sebenarnya dengan dunia atas talian ini, walaupun sebenarnya saya tidaklah terus berhenti menulis di Facebook dan Twitter saya, cuma saya berhenti sebentar daripada menulis blog ini dan juga membawa masuk barang barang kamera analog ke dalam Kamera-lah!.

Memang, apabila sudah biasa bertahun-tahun menulis di sini dan dua tahun lepas pula menumpukan hampir separuh raga dan jiwa dengan kedai kamera analog atas talian saya (Kameralah!), jadi apabila tidak melakukan apa yang saya selalu buat, maka rasanya agak janggal sedikit.

Oh ya, saya berhenti membawa masuk stok kamera kamera baru lebih kurang masanya dengan saya berhenti menulis dalam blog ini tempoh hari.

Perasaan ini selalu bermain-main dalam kepala saya ketika semester lepas. Harapannya, agar saya dapat menumpukan 100% kalau tidak pun 95% perhatian saya terhadap pelajaran. Ya, subjek kejuruteraan bagi saya adalah agak sukar untuk dikuasai. Ada juga sedikit dalam fikiran ini untuk memulakan semula perniagaan kecil saya dengan kamera lama itu, tetapi biarlah dahulu buat masa ini.

5 ke 6 tahun yang lalu, saya masih lagi belajar di Kuala Kangsar. Jika disebut orang, ketika itu adalah umur yang baru meningkat dewasa. Ketika itu, memang harapan saya untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara, dalam ingatan saya yang lepas, ketika itu cita-citanya adalah untuk ke Jepun. Namun, memang sudah menjadi tabiat buruk saya mengutamakan yang tidak utama, maka keputusan SPM saya tidak cukup bagus untuk melayakkan saya mendaftar mana-mana program tajaan luar negara. Pada ketika itu, kelayakkan minimum adalah 8A1 untuk subjek subjek yang kritikal.

Di ambang peperiksaan SPM pada ketika itu, memang sudah saya menjangka, agak sukar bagi saya untuk menjawab dengan baik kerana saya rasakan masa terlampau suntuk bagi saya untuk mengulangkaji kesemua topik ditambah pula dengan komitmen saya yang saya tersilap utamakan itu.

Ketika itu saya adalah salah seorang editor utama bagi majalah sekolah yang kerjanya masih banyak tertangguh ketika minggu SPM sudah pun bermula.

Disebabkan perasaan saya yang sudah sedar langkah kali itu sudah sedikit tersilap, berbaki beberapa bulan sebelum sesi persekolahan tamat pada tahun akhir saya, saya cuba untuk menasihatkan junior junior yang rapat dengan saya dengan perihal pentingnya mengutamakan yang utama dan jangan tersilap memilih langkah. Ketika itu, hasrat untuk beroleh keputusan 10A1 adalah impian semua pelajar!

Masa berlalu dan hari ini, antara mereka yang saya nasihatkan itu, rata-ratanya banyak yang berjaya dan kini sedang berada di peringkat pendidikan tertier mereka.

Walaupun saya juga kini sedang belajar dalam bidang yang saya minati di bumi Malaysia ini. Namun cita-cita saya untuk menyambung pelajaran ke luar negara telah pun dapat saya zahirkan dan telah pun dinyatakan oleh mereka. Sedikit kepuasan bagi saya sebenarnya. Syukur ya Allah.

Oh ya, Ramadhan berbaki 2 hari sahaja lagi. Lusa sudah pun satu Syawal. Selamat Hari Raya Aidilfitri 2012!


Those who can't acknowledge their real selves are bound to fail - Itachi Sasuke | うちはサスケ (582:7)

2 comments:

Nurzam Faiz said...

uww, inspiring. saya pun graphic designer utk koleq mag tahun ni and Im a form 5 studnt -.- there are still alot of things yg tk siap lagi. hmm, hopefully everythng akan berjalan lnc and tk gnggu spm :(

Nurfaiz Foat said...

Gunakan saki baki masa yang ada dengan baik. Good luck :)