Monday, July 13, 2009

Urticaria (Gelgata)

Salam..anda pernah dengar tak pasal gelgata?. Bukan semua orang tahu fasal ini. Saya pun baru sahaja tahu selepas bertahun-tahun menghadapi masalah ini. Setelah hampir beberapa minit menggunakan Google. Akhirnya saya dapat tahu yang ruam gelgata ini, yang selalu disebutkan oleh orang dulu-dulu mempunyai nama saintifiknya iaitu Urticaria.

Boleh dikatakan saya pada setiap pagi, kalau waktu itu suhu berada pada paras 20 darjah Celcius dan air yang keluar dari pili sejuk pasti saya akan kena gelgata. Ha, sebelum itu. Gelgata ini boleh dibahagikan kepada beberapa sebab dan faktor penyebabnya.

1) Air
2) Suhu
4) Jangkitan kuman
5) Tekanan
5) Alergi

dan beberapa sebab lagi yang telah direkodkan.

Saya pun tak tahu kenapa, tetapi kulit pada badan saya ini boleh dikatakan memang sensitif betul. Kalau sejuk mesti kena gelgata, tapi tidak lah kronik sampai satu badan. Cuma di bahagian sendi tangan dan kaki atau leher. Begitu juga kalau mandi sungai pada pagi hari, cari nahaslah jawabnya. Satu sahaja syarat yang saya tahu untuk mengelakkan dari gelgata ini merebak pada badan saya. Jangan garu.

Tetapi hari sabtu punya cerita, saya kena gelgata satu badan. Ambil masa 3 hari untuk pulih seperti sediakala. Ini saya dapati adalah akibat cuaca sejuk melampau secara tiba-tiba di Perlis. Hujan satu hari tidak berhenti berserta angin sejuk. Maklumlah Perlis punya cuaca berbeza sikit sebab dah menghampiri garisan Jadi. Setelah membaca di Wikipedia, barulah saya tahu. Selama ini saya asyik ingat kalau saya garu, gelgata pasti merebak sebab kuman pada kuku dipindahkan ke bahagian kulit yang lain rupa-rupanya salah.

The skin lesions of urticarial disease are caused by an inflammatory reaction in the skin, causing leakage of capillaries in the dermis, and resulting in an edema which persists until the interstitial fluid is absorbed into the surrounding cells.
Urticaria are caused by the release of histamine and other mediators of inflammation (cytokines) from cells in the skin. This process can be the result of an allergic or non-allergic reaction, differing in the eliciting mechanism of histamine release.


Apabila cuaca atau suhu sejuk (dalam konteks saya, aquagenic/cold urticaria), kapilari kecil pada dermis akan pecah dan akan menyebabkan edema (pengumpulan bendalir di bawah kulit) yang akan berterusan sehingga bendalir tisu kulit diserap oleh sel sekeliling. Sekarang pasti anda boleh bayang kenapa ada semacam bonggolan yang gatal pada kulit jika berlaku gelgata bukan. Semua kejadian ini dipanggil "inflammatory" yang tidak silap saya dalam bahasa melayu dipanggil rengsa. Seterusnya proses ini diteruskan apabila bendalir "Histamine" dirembeskan yang menjadi pencetus kepada rengsa kulit tadi.

Ni bukan perut aku, ni ambil dari Wikipedia

Logik bukan, jika anda garu dan garu dan garu. Merebaklah ia ke merata tempat, sebab kapilari darah yang kecil pada dermis semakin dipecahkan.

Gelgata seperti saya sebutkan tadi boleh disebabkan oleh pelbagai faktor, namun proses kejadiannya adalah sama. Saya dahulu pernah terkena gelgata yang disebabkan oleh jangkitan kuman setelah baring pada sofa yang tercemar dan kawan saya juga pernah kena yang disebabkan oleh faktor sama setelah mengalihkan pasu bunga. Untuk penawarnya, doktor telah memberikan satu suntikan yang saya rasa anti-histamine.

Sekarang, saya sudah sihat. Boleh hidup macam biasa. Hehe

*teringat masa belajar biologi dulu-dulu
rujukan penuh Urticaria di Wiki

2 comments:

kaizer said...

Bro aku pun kadang2 kena macam ko gak.Aku kalau peluh pastu garu merabak r dia.Aku sapu garam,pedih sikit lagi2 tempat yg terluka.tapi mudah baik la.

reduan said...

salam,
wah sudah ada kemajuan blog ni.. baguslah!
ko kena gelgata erk.. aku dulu kena mak aku sapukan kapur.. biar sejuk sikit..